Postoje, posedy, držení meče, chůze a směry
Keitó šisei Postoj s mečem v levé ruce na boku
Taitó šisei Postoj s mečem za obi
Seiza Posed na patách s koleny na pěst ruky od sebe
Tatehiza Posed na levé patě se zvednutým pravým kolenem
Gedan no kamae Držení meče před sebou, hrot směrem dolů
Chudan no kamae Držení meče před sebou, hrot ve výši krku
Jodan no kamae Držení meče nad hlavou hrotem nahoru
Hasso no kamae Držení meče u pravého ramene, špicí nahoru, ostřím vpřed
Waki gamae Meč schován za tělem, hrot čepele směřuje dolů
Karuma no kamae Meč schován za tělem, čepel je horizontálně
Aiumi ashi Běžná chůze
Suri ashi Klouzavá chůze, chodidla se nepřekračují
Fumikomi ashi Krok s přidupnutím
Mae Vpřed
Ushiro Vzad
Migi Vpravo, pravý
Hidari Vlevo, levý
Mawate Otočit se
Etiketa a osoby
Shinzen ni rei Pozdrav směrem ke kamiza
Kamiza ni rei Úklon ke kamiza
Otagai ni rei Vzájemný pozdrav
Sensej (gata) ni rei Úklona učiteli (učitelům)
Tachi rei Úklona ve stoje
Za rei Úklona v sedě (kleče)
To rei Pozdrav meči
Hajime no torej Úvodní pozdrav meči
Owari no torej Závěrečný pozdrav meči
Mokuso Meditace
Sensei Učitel
Sempai Pokročilý student (žák)
Gakusei Student, žák
Renshi Instruktor – starší učitel
Kyoshi Učitel, nositel minimálně 7. danu
Hanshi Mistr, nositel minimálně 8. danu a starší 55 let.
Kyu Žákovský stupeň
Mudansha Nositel žákovského stupně kyu
Dan „Mistrovský“, lépe pokročilý stupeň
Yudansha Nositel „mistrovského“ lépe pokročilého stupně
Vybrané formy praktikování
Enbu Ukázka, předvedení
Kata Forma
Shiai Zápas
Taikai Soutěž
Tamešgiri Sekací zkouška
Technika – Waza
Nidan waza Technika s dvěma akcemi jedním pohybem
Tatehiza (Iaihiza) Posed na levé patě, pravá noha pokrčena před tělem
Seiza Klek na patách
Tachi waza Technika prováděná v postoji
Suwari waza Technika prováděná v seiza nebo tatehiza
Sayabiki Pohyb pochvou meče
Sayabanare Okamžik, kdy meč opouští koiguchi
Kata te Úchop meče jednou rukou
Moro te Úchop meče obouruč
Soe te Pomocný úchop, jedna ruka na rukojeti, druhá na čepeli
Tai sabaki Práce těla
Ashi sabaki Práce nohou
Hakama sabaki Práce a pohyby s hakama
Vybrané techniky Iaidó
Nukikata Tasení meče z pochvy
Sayabiki Práce levého zápěstí při tasení
Nukitsuke Vytažení meče z pochvy a následný sek
Furikaburi Nápřah nad hlavu v přípravě na sek
Kiri Sek
Kiri oroshi Vertikální sek shora
Kiri age Diagonální sek směrem nahoru
Kesa giri Diagonální sek směrem dolů
Tsuki Bodnutí
Tsuka-ate Úder rukojetí
Ate Úder
Ó čiburi Setřepání krve z čepele obloukem nad hlavou
Joko čiburi Setřepání krve z čepele horizontálním pohybem
Čhinugui Setřepání krve z čepele použité v uke nagashi
Nótó Zasunutí meče zpět do pochvy
Enzan no metsuke Pozorování vzdálených hor
Výstroj a výzbroj
Juban Spodní prádlo
Gi (iaido gi) Vrchní část oděvu, kabátec
Montsuke Slavnostní vrchní část oděvu s rodovými znaky
Mon Rodový znak
Obi Pás
Hakama Kalhotová suknice
Haori Kabátek s prodlouženými rukávy
Tabi Japonské ponožky se samostatným palcem
Zôri Japonské pantofle
Getta J. dřevěné pantofle s vysokou dřevěnou podrážkou
Warai J. slaměné sandály
Tanto Dýka
Wakizashi Krátký meč
Katana Dlouhý meč, nosí se ostřím nahoru
Tachi Dlouhý meč, nosí se ostřím dolů
Kogai Jehlice
Kozuka Nožík
Bokken Dřevěný meč
Bokuto Dřevěný meč
Seitei Iai Kata – sestava základních forem
1.kata Ippon-me Mae vpřed
2.kata Nihon-me Ushiro vzad
3.kata Sanbon-me Uke Nagashi odchýlení
4.kata Yonhon-me Tsuka Ate úder koncem rukojeti meče
5.kata Gohon-me Kesa Giri seknutí diagonálně
6.kata Roppon-me Morote Zuki bodnutí dvěma rukama
7.kata Nanahon-me Sanpo Giri seknutí do tří směrů
8.kata Happon-me Ganmen-ate úder do obličeje
9.kata Kyuhon-me Soete Zuki bodnutí spojenýma rukama
10.kata Juppon-me Shiho-giri seknutí do čtyř směrů
11.kata Juippon-me So Giri seky
12.kata Junihon-me Nukiuchi vytažení a seknutí