Úvodní šómen-ni-rei
Výchozí poloha je kietó šisei. Úvodní postoj nohou je heiko-dači. Změna postoje v musubi-dači proběhne pohybem pat obou chodidel, ve chvíli předání meče z levé ruky do pravé. Úklona se provádí pod úhlem 30⁰ pohled je ve směru úklony. Pak předáváme meč na opačnou stranu, změna postoje musubi-dači do heiko-dači proběhne pohybem pat obou chodidel ve chvíli předání meče zpět z pravé ruky do levé. V další fázi provádíme seiza, nejdříve levým a následně pravým kolenem. Lehce vložíme meč do pravé ruky, srovnáme šňůru saego, položíme meč na natažené předloktí, střed meče je proti našemu středu. Provádíme úklonu, lokty se dotýkají země, při úkloně je temeno hlavy v ose páteře. Prsty rukou jsou v kontaktu a vzájemně se na zemi dotkne palec a ukazováček obou rukou, vytvoří tak trojúhelník. Následně uchopíme meč tak, že pravá ruka je dlaní nahoru, levá ruka dlaní dolů. Pravý palec jistí záštitu meče tsubu. Vložení konce saya za obi dochází ve středu těla. Ve chvíli, kdy meč projde obi, elegantně zakrýváme levou rukou místo, kde meč vniká do obi a na místě před pravou kyčlí vážu šňůru sageo. Záštita meče tsuba je ve středové osa mého těla. Koncová poloha je v seiza, jak je patrné z videosnímku 1.
Závěrečné owari no to-rei
Výchozí poloha je v seiza. U závěrečného reiha owari no to-rei pravá ruka odvazuje šňůru saego, zatímco levá spočívá ve výchozí poloze na stehně. Levou rukou vkládám meč do ruky pravé, záštita meče se jistí pravým ukazováčkem. Před vytažením meče zakryjeme místo vetknutí meče za obi levou dlaní a posouváme meč na pravou stranu, postavíme ho na nataženou paži a kyvným pohybem k sobě a do strany položíme meč, střed meče je oproti mému středu, ostří směřuje ke mně. Provádíme úklonu, lokty se dotýkají země, při úkloně je temeno hlavy v ose páteře. Meč postavíme proti svému středu, mezi koleny a mečem je rovnostranný trojúhelník. Levá ruka doprovází saego od solaru na levý bok. Šňůru saego necháme položenou na levém palci. Při zvedání jsou prsty pravé nohy na úrovni levého kolene. Při předávání meče do pravé ruky se spojí paty do postoje musubi-dači, úklona má 30⁰ pohled ve směru úklony. Při předání meče do levé ruky se paty rozpojí do postoje heiko-dači, jak je patrné z videosnímku 2.
Zenšin kotai kirioroši
Kirioroši–základní vertikální sek kirioroši s posunem vpřed a vzad zenšin kotai kirioroši. Výchozí poloha je stejná jako při dokončení vertikálního seku na horizontále v postoji migi – džódan no kamae. Nápřah (furi-kaburi) k seku provádíme v rozsahu migi – džódan no kamae kdy ramena jsou ve vodorovné ose, paže jsou přirozeně zvednuté před tělem, lokty jsou ve výši uší, ruce drží tsuku meče. Konec tsuky je přibližně na dvě pěsti vzdálený od kořene nosu. Trajektorie seku začíná ve zmíněné pozici a v žádném případě nedochází k tzv. nabíjení tedy ke změně polohy meče směrem dozadu jak je patrné z videosnímku. Sek vedeme přirozeně před osou těla a trajektorie končí na horizontále což je přibližně ve výši pupku. Před dokončením seku urychlíme meč postupným zpevněním malíčku, prsteníčku i prostředníčku. Intenzita seku by měla odpovídat zkušenosti cvičence, kdy na konci trajektorie meče musí meč zůstat v přesné pozici a nemělo dojít k propadu meče tzn. podseknutí. Posun nohama synchronizujeme s trajektorií seku, a to tím způsobem, když provádíme nápřah zahájíme posun. V momentě dokončení seku je dokončen také posun dolních končetin čímž se dostaneme do koncové polohy, jak je patrné z videosnímku 3. Pro posun vzad platí stejné principy.
Aiumi aši (fudo daši)
Základní vertikální sek kirioroši ve výměně nohou aiumi aši (fudo daši). Výchozí poloha je stejná jako při dokončení vertikálního seku na horizontále v postoji migi – džódan no kamae. Nápřah k seku provádíme v rozsahu migi – džódan no kamae kdy ramena jsou ve vodorovné ose, paže jsou přirozeně zvednuté před tělem, lokty jsou ve výši uší, ruce drží tsuku meče. Konec tsuky je přibližně na dvě pěsti vzdálený od kořene nosu. Trajektorie seku začíná ve zmíněné pozici a v žádném případě nedochází k tzv. nabíjení tedy ke změně polohy meče směrem dozadu jak je patrné z videosnímku. Sek vedeme přirozeně před osou těla a trajektorie končí na horizontále což je přibližně ve výši pupku. Před dokončením seku urychlíme meč postupným zpevněním malíčku, prsteníčku i prostředníčku. Intenzita seku by měla odpovídat zkušenosti cvičence, kdy na konci trajektorie meče musí meč zůstat v přesné pozici a nemělo dojít k propadu meče tzn. podseknutí. Výměnu pozice nohou synchronizujeme s trajektorií seku, a to tím způsobem, když provádíme nápřah zahájíme překrok. V momentě dokončení seku je dokončena také výměna dolních končetin čímž se dostaneme do koncové polohy, jak je patrné z videosnímku 4.
Kirioroši s otočkou o 180⁰
Kirioroši – základní vertikální sek kirioroši s otočkou 180⁰ doleva, nápřah s pocitem krytu. Výchozí poloha je stejná jako při dokončení vertikálního seku na horizontále z postoje migi – džódan no kamae. Pohyb začínáme pohledem a otočkou chodidel o 180⁰ nápřah k seku provádíme pocitem krytu v rozsahu migi – džódan no kamae kdy ramena jsou ve vodorovné ose, paže jsou přirozeně zvednuté před tělem, lokty jsou ve výši uší, ruce drží tsuku meče. Konec tsuky je přibližně na dvě pěsti vzdálený od kořene nosu. Trajektorie seku začíná ve zmíněné pozici, kdy se otáčí tělo, meč je do poslední chvíle ve výchozí pozici. Sek vedeme přirozeně před osou těla a trajektorie končí na horizontále což je přibližně ve výši pupku. Před dokončením seku urychlíme meč postupným zpevněním malíčku, prsteníčku i prostředníčku. Intenzita seku by měla odpovídat zkušenosti cvičence, kdy na konci trajektorie meče musí meč zůstat v přesné pozici a nemělo dojít k propadu meče tzn. podseknutí. Výměnu pozice nohou synchronizujeme s trajektorií seku, a to tím způsobem, když provádíme nápřah zahájíme překrok. V momentě dokončení seku je dokončena také výměna dolních končetin čímž se dostaneme do koncové polohy, jak je patrné z videosnímku 5.
Kirioroši iai-hiza
Kirioroši–základní vertikální sek kirioroši v iai-hiza kleku na levé noze. Výchozí poloha je klek na levém koleni, stehenní a holenní kost přibližně svírají 90⁰ ramena jsou ve vodorovné ose, meč je těsně pod horizontálou, což je přibližně 20 cm pod pravým kolenem. Při nápřahu pro sek jsou paže přirozeně zvednuté před tělem, lokty jsou ve výši uší, ruce drží tsuku meče. Konec tsuky je přibližně na dvě pěsti vzdálený od kořene nosu. Trajektorie seku začíná ve VP a v žádném případě nedochází k tzv. nabíjení tedy ke změně polohy meče směrem dozadu jak je patrné z videosnímku 6. Sek vedeme přirozeně před osou těla a trajektorie končí těsně pod horizontálou, což je přibližně 20 cm pod pravým kolenem. Před dokončením seku urychlíme meč postupným zpevněním malíčku, prsteníčku i prostředníčku. Intenzita seku by měla odpovídat zkušenosti cvičence, kdy na konci trajektorie meče musí meč zůstat v přesné pozici a nemělo dojít k propadu meče tzn. podseknutí.
Kirioroši iai-hiza 2
Kirioroši – základní vertikální sek kirioroši v iai-hiza kleku na levé noze s výměnou postoje. Výchozí poloha je klek na levém koleni, stehenní a holenní kost přibližně svírají 90⁰ ramena jsou ve vodorovné ose, meč je těsně pod horizontálou, což je přibližně 20 cm pod pravým kolenem. K nápřahu k seku dochází v momentě, kdy jsou obě kolena na stejné přímce, při nápřahu jsou paže přirozeně zvednuté před tělem, lokty jsou ve výši uší, ruce drží tsuku meče. Konec tsuky je přibližně na dvě pěsti vzdálený od kořene nosu. Trajektorie seku začíná ve VP a v žádném případě nedochází k tzv. nabíjení tedy ke změně polohy meče směrem dozadu jak je patrné z videosnímku 7. Sek vedeme přirozeně před osou těla a trajektorie končí těsně pod horizontálou, což je přibližně 20 cm pod pravým kolenem. Před dokončením seku urychlíme meč postupným zpevněním malíčku, prsteníčku i prostředníčku. Intenzita seku by měla odpovídat zkušenosti cvičence, kdy na konci trajektorie meče musí meč zůstat v přesné pozici a nemělo dojít k propadu meče tzn. podseknutí.
Nukicuke
Nukicuke-nácvik základního kihonu ve stoje. Výchozí pozice je heiko-dači. Pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby, současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby a palec odjistí tsubu. V další fázi palec levé ruky odjistí meč a změní svou pozici kdy obepne sayu a drží ji v místě zvaném (koiguči). Následně levá ruka posune sayu těsně k obi a pravá ruka začíná tasit meč. V další fázi je meč tasen stále v pozici ostřím nahoru do přibližně 2/3 délky čepele. V závěrečné fázi přetočíme sayu o 90⁰ čímž se dostaneme s mečem do horizontální polohy, meč opouští sayu a pravá ruka dokončuje sek přibližně do výše tricepsu kassó-tekki a při dokončení seku jsou ramena diagonálně ve směru seku ve stejné chvíli provádíme posun pravé nohy vpřed, jak je patrné z videosnímku 8. Přibližně 20 cm před ukončením trajektorie seku dokončíme sek pohybem zápěstí přibližně o 40⁰. Současně při provádění trajektorie seku levá ruka zatahuje sayu směrem vzad, kdy je malíček stále přitisknutý na obi (hiki-te). Po dosažení koncové pozice musí být vidět konec saya.
1.kata nácvik nukicuke s použitím saya – sya-biki
kata-nácvik základního seku nukicuke s použitím saya – sya-biki. U výchozí pozice je pravá dolní končetina předkročená na délku přibližně svou šíří ramen, pravé chodidlo je celou plochou na základně. Koleno levé nohy je propnuté, základny se dotýká přibližně polovina chodidla, pata je zvednutá. Mune (opačná strana ostří čepele-hřbet) přiložíme tak, aby se dotýkal levé paže v oblasti tricepsu, tsuba se dotýká bicepsu brachii jak je patrné z videosnímku. Sek provádíme horizontálně ve výšce tricepsu, a při dokončení seku jsou ramena diagonálně ve směru seku. Přibližně 20 cm před ukončením trajektorie seku dokončíme sek pohybem zápěstí přibližně o 40⁰. Současně při provádění trajektorie seku levá ruka zatahuje sayu směrem vzad, kdy je malíček stále přitisknutý na obi. Po dosažení KP musí být vidět konec saya tak jak zobrazuje videosnímek 9.
Migi ni hiraite no čiburi
Čiburi–základní očištění meče do strany migi ni hiraite no čiburi. Výchozí poloha je stejná jako při dokončení vertikálního seku na horizontále z postoje migi – džódan no kamae. V rukou vyvineme tlak takovým způsobem, kdy pravá ruka tlačí směrem vpravo a levá směrem vlevo po horizontále. Náhle povolíme levou ruku a umístíme jí na sayu dlaní, kdy jsou prsty narovnané a dotýkáme se v místě vetknutí saya za obi. Tím nám ruka držící meč dostane požadovanou kinetickou energii a meč zastavíme až na úrovní boku kassó-tekki čímž se dostaneme do koncové pozice. Čepel směřuje mírně k zemi, jak je patrné z videosnímku 10.
Kesa ni furi orošite no čiburi
Čiburi-základní očištění meče diagonálně kesa ni furi orošite no čiburi. Výchozí poloha je stejná jako při dokončení vertikálního seku na horizontále v postoji migi–džódan no kamae. Z frontální roviny změníme orientaci čepele pohybem zápěstí tak, aby se změnil úhel z 90⁰ na 45⁰. Pravá ruka držící meč upaží diagonálně před tělem tak, aby čepel svírala úhel vůči základně přibližně 20⁰. Souběžně levou ruku a umístíme na sayu dlaní, prsty jsou narovnané a dotýkáme se v místě vetknutí saya za obi jak je patrné z videosnímku.
V další fázi pravou ruku držící meč ohneme v lokti, až se meč a ruka přisune blízko pravému spánku. Následně krev otřepeme z ostří diagonálním švihem před tělem dolů pod úhlem 45⁰ po linii kessa čímž se dostaneme do koncové pozice, jak je patrné z videosnímku 11.
Nótó
Nótó-zasunutí meče do pochvy. Výchozí pozice je koncová pozice po čiburi. Dlaní levé ruky přejedeme k ústí saya (koiguči), kterou uchopíme tak, že palec a ukazováček vytvoří tzv. špetku, ostatní prsty drží saya. Následně sayu přetočíme o 90⁰, saya je rovnoběžně se základnou, prsty tvořící špetku tvarem připomínají sférický trojúhelník. Mune (opačná strana ostří čepele-hřbet) přiložíme tak, aby tato část meče představovala těžnici, jejímž vrcholem budou prsty, které svírají špetku. Čepel položíme na zánártní kloubek ukazováčku těsně k saya tak, že se tsuba dotýká prstů tvořící vrchol sférického trojúhelníka a tvoří společně písmeno T, které je orientováno horizontálně k základně, čepel směřuje dopředu. V následující fázi nejprve táhneme saya levou rukou dozadu (koncová pozice je maximální možná na levém boku) a současně táhneme čepel podobným způsobem jako při tasení čepele s tím rozdílem, že mune se stále dotýká části ruky až do okamžiku, kdy hrot čepele opustí tkáň ruky a tím se dostane do těsné blízkosti ústí saya. V tento okamžik levá ruka nasune saya na kissaki a začínáme rychle zasouvat čepel do 1/3 délky při stále horizontální orientaci čepele. Ve vzdálenosti 2/3 čepele rychlost zasouvání čepele dramaticky snížíme a orientaci čepele změníme na vertikální pootočením ruky držící saya o 90⁰ rotací vpravo. V poslední fázi nótó zasouváme meč velice pomalu a po jeho úplném zasunutí zajistíme tsubu levým palcem, jak je zobrazeno na videosnímku 12.
Migi ni hiraite no čiburi, iai-hiza
Čiburi-základní očištění meče do strany migi ni hiraite no čiburi v pozici iai-hiza. Výchozí poloha je klek na levm koleni, holenní a stehenní kost přibližně svírají 90⁰ ramena jsou ve vodorovné ose meč je umístěn pod horizontálou. V rukou vyvineme tlak takovým způsobem, kdy pravá ruka tlačí směrem vpravo a levá směrem vlevo po horizontále. Náhle povolíme levou ruku a umístíme jí na sayu dlaní, kdy jsou prsty narovnané a dotýkáme se v místě vetknutí saya za obi. Tím nám ruka držící meč dostane požadovanou kinetickou energii a meč zastavíme až na úrovní boku kassó-tekki čímž se dostaneme do koncové pozice. Čepel směřuje mírně k zemi, jak je patrné z videosnímku 13.
Kesa ni furi orošite no čiburi v pozici iai-hiza
Čiburi-základní očištění meče do strany diagonálně kesa ni furi orošite no čiburi v pozici iai-hiza. Výchozí poloha je klek na levém koleni, stehenní a holenní kost přibližně svírají 90⁰ ramena jsou ve vodorovné ose meč je umístěn na horizontále. Z frontální roviny změníme orientaci čepele pohybem zápěstí tak, aby se změnil úhel z 90⁰ na 45⁰. Pravá ruka držící meč upaží diagonálně před tělem tak, aby čepel svírala úhel vůči základně přibližně 20⁰. Souběžně levou ruku a umístíme na sayu dlaní, prsty jsou narovnané a dotýkáme se v místě vetknutí saya za obi jak je patrné z videosnímku 14. V další fázi pravou ruku držící meč ohneme v lokti, až se meč a ruka přisune blízko pravému spánku. Následně krev otřepeme z ostří diagonálním švihem před tělem dolů pod úhlem 45⁰ po linii kessa a ve stejný moment se zvedneme čímž se dostaneme do koncové pozice, jak je patrné z videosnímku 14. Pak vyměníme nohy, zaujmeme pozici iai-hiza a celu akci zopakujeme v kleku na pravém koleni.
2. Kata, nukicuke a nótó
kata-základní nácvik nukicuke a nótó. Výchozí pozice je seiza. Pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby, současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby a palec odjistí tsubu. V další fázi palec levé ruky odjistí meč a změní svou pozici kdy obepne sayu a drží ji obvyklým způsobem. Meč před-vytasíme cca 10 cm před sayu. Následně se poloha změní z kleku sedmo na klek, dolní část končetin změní pozici na šíři ramen a provedeme obrat o 180⁰ tak, že klečíme na pravém koleni, levá noha je předkročená. V tomto okamžiku levá ruka posune sayu těsně k obi a pravá ruka začíná tasit meč. V další fázi je meč tasen stále v pozici ostřím nahoru do přibližně 2/3 délky čepele. V závěrečné fázi přetočíme sayu o 90⁰ čímž se dostaneme s mečem do horizontální polohy, meč opouští sayu a pravá ruka dokončuje sek přibližně do výše spánku v seiza sedícího kassó-tekki a při dokončení seku jsou ramena diagonálně ve směru seku. Přibližně 20 cm před ukončením trajektorie seku dokončíme sek pohybem zápěstí přibližně o 40⁰. Kolena přibližně svírají 90⁰ a na základně jsou všechny prsty levé nohy. Při provádění trajektorie seku levá ruka zatahuje sayu směrem vzad, kdy je malíček stále přitisknutý na obi. Po dosažení koncové polohy musí být vidět konec saya tak jak vidět na videosnímku 15. Po dosažení koncové pozice provedeme nótó a celou akci zopakujeme.
4. Kata, tsuka-ate
Výchozí poloha je klek sedmo, kdy je levá noha nártem na základně, chodidlo pravé nohy je umístěno vpřed do strany, levé chodidlo naplocho. Pravé koleno směřuje diagonálně vpravo přibližně 45⁰. Dlaně jsou lehce sevřeny v pěst. Meč je vetknut za obi na levém boku a tsuba je umístěna před svislou středovou osou těla. Vzdálenost tsuba od břicha je na délku vlastní pěsti. Začínáme se napřimovat, pravé koleno položíme na základu, aby ve stejné úrovni s kolenem levým. Meč držíme stále ve stejné poloze. V následné fázi předkročíme pravou nohu tak, aby úhel vůči základně byl 90⁰ a zároveň provedeme uder mečem tsuka-ate do úrovně solaru kassó-tekki do koncové polohy, jak je patrné z videosnímku 17. V úderu je dominantní levá ruka.5.
5. Kata, gjaku kesa-giri/kesa-giri
U výchozí pozice je pravá dolní končetina předkročená na délku přibližně svou šíří ramen, pravé chodidlo je celou plochou na základně. Koleno levé nohy je propnuté, základny se dotýká přibližně polovina chodidla, pata je zvednutá. Pravá paže je předpažená poníž diagonálně tak, že čepel meče směřuje dopředu a svírá úhel přibližně 45⁰. Levá ruka drží sayu. V další fázi pravá ruka provádí diagonální sek, který zasahuje soupeře od pravého boku a opouští soupeře v úrovni levého ramene kassó-tekki při dokončení trajektorie meče by pravá ruka měla být nad pravým ramenem, meč směřuje přirozeně vzhůru. Ramena jsou diagonálně ve směru seku. Současně při provádění trajektorie seku levá ruka zatahuje sayu směrem vzad, kdy je malíček stále přitisknutý na obi. Po dosažení KP seku vedeného zespodu musí být vidět konec saya tak jak je patrné z videosnímku 18. Po dosažení KP spodního seku přetočíme zápěstí o 180⁰, současně uchopíme meč levou rukou a tím získáme VP pro sek vedený z vrchu dolů. V následné části vedeme diagonální sek po linii kessa, kde je sek veden od levé klíční kosti a končí u pravého boku, jak je patrné z videosnímku 18. Následně celou akci zopakujeme.
6. Kata, katate jokomen uči
Základní nácvik katate jokomen uči. Výchozí poloha je tai-tó šisei kdy vykročíme levou nohou v tomto okamžiku pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby. Současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby v místě zvaném (koiguči) a palec odjistí tsubu. V další fázi palec levé ruky odjistí meč a změní svou pozici kdy obepne sayu a drží ji obvyklým způsobem. Následně levá ruka posune sayu těsně k obi a pravá ruka začíná tasit meč, boky jsou kolmé pozici vůči DK, ramena jsou natočena diagonálně téměř v úhlu 45⁰. Po celé následující fázi je meč tasen v pozici ostřím nahoru v celé délce čepele, jak je patrné z videosnímku 19. Když čepel meče opustí sayu vykročíme před pravou nohou a zároveň pravá ruka provádí diagonální sek, který zasahuje soupeře od jeho pravého lebečního švu po bradu kassó-tekki čímž se dostaneme do koncové polohy. Pak následuje nótó a celá akce se opakuje ještě dvakrát.
7. Kata, katate jokomen uči
Základní nácvik katate jokomen uči. Základní nácvik katate jokomen uči. Výchozí poloha je tai-tó šisei, kdy vykročíme levou nohou v tomto okamžiku pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby. Současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby v místě zvaném (koiguči) a palec odjistí tsubu. V další fázi palec levé ruky odjistí meč a změní svou pozici kdy obepne sayu a drží ji obvyklým způsobem. Následně provedeme nejprve otočení obou chodidel na 45° vpravo od původní osy (zdrojem pohybu je levá noha), a pak úkrok pravou nohou tak, že leží pata pravé nohy téměř na přímce se špičkou nohy levé zhruba na dvě šíře ramen, jak je patrné z videosnímku. Během úkroku se levá ruka posune sayu těsně k obi a pravá ruka začíná tasit meč, boky jsou kolmé pozici vůči DK, ramena jsou natočena diagonálně téměř v úhlu 45⁰. Po celé následující fázi je meč tasen v pozici ostřím nahoru v celé délce čepele, jak je patrné z videosnímku 20. Mečem provádíme diagonální sek, který zasahuje soupeře hlavu ve směru od osy jeho pravého oka po bradu kassó-tekki, čímž se dostaneme do koncové polohy v momentě dokončení posunu pravé nohy. Pak následuje nótó a celá akce se opakuje ještě třikrát.
8.kata základní nácvik pro úder ganmen-ate a bodnutí katate-omote-cuki.
Výchozí poloha je tai-tó šisei. Pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby. Současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby na tsuka a palec zajistí tsubu, jak je patrné z videosnímku. V následující fázi vykročíme pravou nohou v tomto okamžiku obě ruce vysunou meč včetně saya a provedou úder ganmen-ate do obličeje přesně na kořen nosu kassó-tekki jak je patrné z videosnímku 21. V úderu je dominantní levá ruka. Po provedeném úderu otočíme hlavu směrem přes levé rameno a následně zasuneme saya zpět za obi, čímž zůstane obnažená čepel. V následné fázi provedeme obrat o 180⁰, levá noha se pohne na závěr otočky doleva na šíři postoje, saya držíme ve sklonu přibližně 10 st vůči základně, meč držíme tsukou u boku tak, že saya a meč tvoří přímku, jak je patrné z videosnímku. Ramena, trup a boky jsou v jedné ose. Následuje překrok pravou nohou a provedeme bodnutí mečem katate-omote-cuki do výše středu podbřišku stínového kassó-tekki. V závěrečné fázi provedeme nótó a celou akci zopakujeme.
9. Kata základní nácvik katate kesa-giri
Výchozí pozice je tai-tó šisei, kdy vykročíme levou nohou na přibližně na jednu šíři ramen v tomto okamžiku pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby. V následné fázi se trup otočí o 90 st, současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby v místě zvaném (koiguči) a palec odjistí tsubu. V další fázi palec levé ruky odjistí meč a změní svou pozici, kdy obepne sayu a drží ji obvyklým způsobem. Následně levá ruka posune sayu těsně k obi a pravá ruka začíná tasit meč, boky jsou kolmé pozici vůči DK a zakročíme pravou nohou, ramena jsou natočena diagonálně téměř v úhlu 45⁰. Po celé následující fázi je meč tasen v pozici ostřím nahoru v celé délce čepele a následně pravá ruka provádí diagonální sek po linii kessa, kde je sek veden od levé klíční kosti a končí u pravého boku čímž se dostaneme do koncové pozice, jak je patrné z videosnímku 22. V následné fázi povedeme nótó a celou akci třikrát zopakujeme.
9. Kata základní nácvik soete
Výchozí pozice je postoj široký na šíři ramen, délka na dvě šíře ramen. Pravá noha předkročená, koleno mírně pokrčené, chodidlo celou plochou na základně. Ramena a boky jsou v jedné ose přibližně v úhlu 45 st. Zadní noha v úhlu přibližně 45 st. Meč je držen v pravé ruce špička směřuje na solar kassó-tekki. Současně přetočíme boky o 90⁰, meč se dostane tsukou do úrovně boku, je horizontálně vůči základně a levou ruku přiložíme na mune přibližně v polovině délky čepele. Mune je svíráno mezi nataženým ukazováčkem a placem levé ruky. Úhel chodidla pravé nohy vůči původnímu postavení se změní o 45 st jak je patrné z videosnímku 23. V následné fázi provedeme posunutím nohou krok v před a současně provedeme bodnutí soete-cuki do úrovně podbřišku kassó-tekki, jak je patrné z videosnímku. Následuje krok vzad. Meč přirozeně držíme v pravé ruce a tím se dostaneme do výchozí pozice. Na závěr se celá akce se ještě jednou zopakuje.
10. Kata, kirioroši, waki-gamae
10. kata základní nácvik seku kirioroši s přechodem do waki-gamae. Výchozí poloha je stejná jako při dokončení vertikálního seku na horizontále z postoje migi – džódan no kamae následně provedeme nápřah seku s posunem do džódan no kamae kdy ramena jsou ve vodorovné ose, paže jsou přirozeně zvednuté před tělem, lokty jsou ve výši uší, ruce drží tsuku meče. Konec tsuky je přibližně na dvě pěsti vzdálený od kořene nosu. Trajektorie seku začíná ve výchozí pozici a v žádném případě nedochází k tzv. nabíjení tedy ke změně polohy meče směrem dozadu. Sek vedeme přirozeně před osou těla a trajektorie končí na horizontále, což je přibližně ve výši pupku. Před dokončením seku urychlíme meč postupným zpevněním malíčku, prsteníčku i prostředníčku. Intenzita seku by měla odpovídat zkušenosti cvičence, kdy na konci trajektorie meče musí meč zůstat v přesné pozici a nemělo dojít k propadu meče tzn. podseknutí. Po dokončení seku provedeme obrat o 180⁰ a zaujmeme levostranný střeh z pozice nohou (levé chodidlo vpředu) s držením meče tak, aby se délka a směr čepele zůstala skrytá za pravým bokem. Pravé chodidlo je vytočeno maximálně 45⁰. Ruce držící meč spočívají na pravém boku, kissaki meče (špička) směřuje dolů do pomyslné výšky osy čéšky zadní, pravé nohy waki-gamae. Následně provedeme překrok a v rámci tohoto pohybu přes pozici Migi – džódan no kamae provedeme sek kiritsuke, jak je patrné z videosnímku 24. V následující fázi celou akci znovu zopakujeme.
12. Kata, furikaburi a migi ni hiraite no čiburi
12. Kata základní nácvik tasení, seku a migi ni hiraite no čiburi. Pozice v postoji heikó-dači, kdy je meč vetknut za obi na levém boku, je tsuba umístěna před svislou středovou osou těla. V Iaidó při vetknutém meči za obi je orientace ostří vždy směrem nahoru. Vzdálenost tsuba od břicha je na délku vlastní pěsti znázorněno na obrázku. Následně pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby, současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby v místě zvaném (koiguči) a palec odjistí tsubu. V další fázi palec levé ruky odjistí meč a změní svou pozici kdy obepne sayu a drží ji obvyklým způsobem. Následně levá ruka posune sayu těsně k obi a pravá ruka začíná tasit meč, boky jsou kolmé pozici vůči DK, ramena jsou natočena diagonálně téměř v úhlu 45⁰. Po celé následující fázi je meč tasen v pozici ostřím nahoru v celé délce čepele. Když čepel opustí sayu pokračujeme v nápřahu do pozice rukou jako při džódan no kamae, čímž dokončíme nápřah k seku a stále pokračujeme v pohybu meče, dokončíme sek kirioriši, následně provedeme migi ni hiraite no čiburi a zakončíme nótó, jak je patrné z videosnímku 25. Na závěr se celá akce se ještě jednou zopakuje. Při tasení nad hlavu je nutné, aby pravá pěst tasila meč ve svislé středové ose těla a pokud možno co nejblíže k vlastnímu tělu. V závěrečné fázi je nutné uhnout levým ramenem vzad a vyhnout se tak ostří vlastního meče.
12. Kata nukicuke a migi ni hiraite no čiburi z jiného úhlu
12. Kata základní nácvik tasení, seku a migi ni hiraite no čiburi. Pozice v postoji heikó-dači, kdy je meč vetknut za obi na levém boku, je tsuba umístěna před svislou středovou osou těla. V Iaidó při vetknutém meči za obi je orientace ostří vždy směrem nahoru. Vzdálenost tsuba od břicha je na délku vlastní pěsti znázorněno na obrázku. Následně pravá ruka uchopí tsuku těsně u tsuby, současně levá ruka uchopí sayu také těsně u tsuby v místě zvaném (koiguči) a palec odjistí tsubu. V další fázi palec levé ruky odjistí meč a změní svou pozici kdy obepne sayu a drží ji obvyklým způsobem. Následně levá ruka posune sayu těsně k obi a pravá ruka začíná tasit meč, boky jsou kolmé pozici vůči DK, ramena jsou natočena diagonálně téměř v úhlu 45⁰. Po celé následující fázi je meč tasen v pozici ostřím nahoru v celé délce čepele. Když čepel opustí sayu pokračujeme v nápřahu do pozice rukou jako při džódan no kamae čímž dokončíme nápřah k seku a stále pokračujeme v pohybu meče, dokončíme sek kirioriši, následně provedeme migi ni hiraite no čiburi a zakončíme nótó, jak je patrné z videosnímku 25. Na závěr se celá akce se ještě jednou zopakuje. Při tasení nad hlavu je nutné, aby pravá pěst tasila meč ve svislé středové ose těla a pokud možno co nejblíže k vlastnímu tělu. V závěrečné fázi je nutné uhnout levým ramenem vzad a vyhnout se tak ostří vlastního meče.